מתנ"ס כפר הנוער

״ברגע האחרון, החלטתי לוותר על תקציב השיפוץ המיועד למשרדי ההנהלה בן ה70 שנה לטובת הנוער שגר פה בכפר״…

ככה נפתחה הפגישה עם מנהל כפר הנוער היושב במרכז הארץ על 20 דונם של אדמה ירוקה.
״אני רוצה שנהפוך המתנס למקום שכיף ומזמין להיות בו. שירגישו שייכים. שזה שלהם״
המילה בית (Home) בתרבות ובחברה מעבר היותו משמש כמקום מגורים לבני אדם ומשפחתו הוא נותן מענה גם להיבטים רגשיים חברתיים שונים. ופה במקרה שלנו – אחרי ששערי בית הספר נסגרים – שערי המתנס הם אלו שנפתחים לנערים ונערות. אז עם מעט זמן, תקציב מוגבל ושפע של יד חופשית. חקרתי, תכננתי, דייקתי, הצטיידתי בהשראה מהארץ והעולם.
ויצאתי לדרך.
את שלושת המשרדים שישבו בקדמת הספריה הזזתי לאזור המיועד להם לשמירה על חלוקה נכונה של החלל וכך פתחתי אליה כניסה מרשימה ונעימה – שהייתה בעבר מתחת למדרגות מחסן שחסם את הפודסט (משטח אופקי בסוף גרם המדרגות) שהשקיף לכניסה מהקומה העליונה בוטל – ובמקומו מיקמתי פינת רביצה מפנקת.
התקרה ה״אקוסטית״ שהיתה בלויה, מפורקת וללא גופי תאורה הוחלפה באריחים איכותיים מסיבי עץ שידעו לספוג היטב את הרעש וגוון טבעי שיחמם את האוירה. את קונסטרוקצית התקרה החלטתי להשאיר מטעמי תקציב ונצבעה בשחור. תשתית מעקות הברזל המעוגנים לקיר הקיים נשארו מטעמי ביצוע וכל השאר פורק והוחלף למעקה בעבודת יד אשר שולב בה רשת ברזל צבועה בשחור עם חיזוקים אנכיים.
 
את מדרגות המוזיאקה הישנות רציתי תחילה לחפות בעץ אבל מטעמי שחיקה ואופי המקום זה לא התאים, אחרי חיפושים אובססיבים בסוף מצאתי שיש איכותי ומדהים שנבחר בקפידה שמצד אחד העניק את המראה המתבקש אבל ללא התפשרות על העמידות שלו.
 
בתוך הספריה: נישות הספרים שהיו ללא שימוש בוטלו והפכו לנישות דקורטיבית שעצבתי במיוחד אצל נגר, פינות ישיבה מוארות בספוטים שיוכלו גם לשמש כלוח גיר. קיר שנצבע בגוון ירוק כהה כולל המשקוף והדלת למראה אחיד משמש לעתים כקיר להקרנה. ריהוט מודולרי שיכול להתאים לכלל סוגי האירועים המתקיימים בחלל, דבר אשר התבקשתי אליו כחלק מהפרוגרמה הראשית.
פינות מחשב מזמינות ניצבו על יחידת עץ מעוגנת לקיר שנעשתה גם היא בנגרות אישית. ווילונות וניציאניות שחורות להחשכה מקסימלית של החלל.
במהלך הפרויקט המורכב הזה נאלצנו להתמודד עם אתגרים לא פשוטים אבל החיוך של הנוער וצוות הכפר היה שווה את הכל!